Welke persoonlijkheidsfactoren bepalen commercieel succes?!

Door: Michelle van Kuijzen 26-3-2018

Categorieën
:
Blog,

blog_image:article_avdiensten_15220711685ab8f680793ef.JPG:end_blog_imageblog_image:article_avdiensten_15220525605ab8add07d855.JPG:end_blog_imageHet werkgedrag dat mensen laten zien, wordt bepaald door verschillende factoren. In dit artikel vertellen wij daar graag meer over. Naast intelligentie als voorspellende waarde, heeft persoonlijkheid een belangrijke toegevoegde waarde om werkprestaties te voorspellen. Om een voorspelling te maken over het functioneren van een toekomstig medewerker, is er dus meer nodig dan alleen een gesprek of een interview. Verschillende onderzoeken bevestigen dat persoonlijkheidsfactoren gerelateerd zijn aan succes in een functie. Om iemand zijn persoonlijkheid in kaart te brengen zijn er daarom persoonlijkheidsvragenlijsten ontwikkeld. AV doet de werving en selectie van commerciële functies, zoals Accountmanagers, Sales Managers en Commercieel Directeuren en doet daarom verdiepend onderzoek naar welke persoonlijkheidsfactoren essentieel zijn voor commercieel succes.

Tijdens het Sales Event dat plaats vond op 8 maart, heeft AV onderzoek gedaan naar de 5 belangrijkste persoonlijkheidsfactoren die bijdragen aan commercieel succes. Het onderzoek is gebaseerd op de 25 persoonlijkheidsfactoren van de BigFifty persoonlijkheidstest. Aan 20 salesprofessionals is gevraagd welke 5 van de 25 persoonlijkheidsfactoren zij het meest essentieel vinden voor een succesvolle accountmanager. Deze 5 persoonlijkheidskenmerken zijn beoordeeld met een cijfer van 1 t/m 5, waarbij 1 de meest belangrijke factor is en 5 de minst belangrijke.

De resultaten laten de volgende indeling zien:
1. Betrouwbaarheid - het nakomen van je afspraken
2. Oprechtheid - waarde aan het zo puur en eerlijk mogelijk uitspreken van zaken en meningen
3. Vindingrijk - intellectuele/cognitieve nieuwsgierigheid
4. Energiek - geneigdheid tot een hoog levenstempo
5. Doelmatigheid - bekwaam voelen en effectief omgaan met de opgaven die het leven stelt

Maar liefst 80% van de respondenten gaf aan dat ‘betrouwbaarheid’ essentieel is voor een succesvolle accountmanager. 60% gaf aan dat ‘oprechtheid’ een belangrijke persoonlijkheidsfactor is. Zowel ‘vindingrijk’ als ‘energiek’ en ‘doelmatigheid’ wordt door 45% van de respondenten benoemd als essentieel en bereikt daardoor een derde plek. Om toch onderscheid te maken tussen deze drie factoren, is er gekeken naar de rangorde. De meeste respondenten plaatsten ‘vindingrijk’ op de derde plek, ‘energiek’ op de vierde plek en ‘doelmatigheid’ op de vijfde plek.

blog_image:article_avdiensten_15220712495ab8f6d11f404.png:end_blog_image

De resultaten worden gebruikt om hypotheses op te stellen voor een verdiepend onderzoek naar de persoonlijkheidsfactoren van een succesvolle accountmanager.

Binnenkort volgt een artikel met de uitkomsten van een diepgaand onderzoek over succesfactoren voor commercieel succes. Wil je vrijblijvend en kosteloos ontvangen? Laat dan hieronder een reactie achter of mail naar mail@avdiensten.nl.